perjantai 9. maaliskuuta 2012

Mikä minua vaivaa?

Nyt kun oon ollu jonku aikaa kotona, eikä tässä oikeen ole muutakaan tekemistä niin ajattelin kertoo teille mun yhdestä uudesta ongelmasta. Tai on se jo hetken ollut, enkä oikeestaan tiedä mikä mua vaivaa. Mutta joo, oon ollut atoopikko jo vauvasta asti ja talvisin mulle tulee ihottumaa yleensä taipeisiin, semmosta kuivaa ihottumaa. Nyt kuitenki oon tänä talvena hoitanut tosi hyvin mun ihoa ja rasvannut sitä pari kertaa päivässä. Tilanne on silti nyt riistäytyny käsistä. Mulla on jonkilainen ihotauti, eivätkä lääkäritkään tiedä mikä mulla on. Tai tietäisivät varmasti jos kunnolla tutkisivat. Mua ei vaan meiän paikallisessa terveyskeskuksessa oteta tosissaan ja yksityisiin lääkäreihin mulla ei ole varaa. Liitän tähän ensimmäiset kuvat itsestäni, mun ihosta. Oon jo pari päivää miettinyt, että uskallanko, kun kuvat ovat kuitenkin musta itsestäni, mutta päätin olla rohkea. Näistä kuitenkaan tuskin saa selville mun henkilöllisyyttä.

Pahoittelen näitä paljastuskuvia, mutta tältä mä näytän nyt. Rintaliivien käyttö on pelkkä unelma tällähetkellä.

Eli ihoon tulee koko ajan lisää vaan rakkuloita. Tää  kuva on otettu pari päivää sitten, ja tilanne on muuttunut vieläkin pahemmaksi. Rakkuloita tulee vaan koko ajan lisää ja ne on kipeitä ja polttelevat. Ihottumaa on käsissä, nivusissa, kyljissä, rinnoissa, kaulassa ja sormissa. Edellispäivänä sain ensimmäisen rakkulan nenänpäähäni, mikä ei kauheesti paranna tilannetta. Rakkulat kutiavat ja rikkoutuvat helposti. Rikkoutumisen jälkeen ovat tosi kipeitä. Ensimmäistä kertaa kun kävin lääkärissä, ne antoivat mulle kutinaa rauhottavia kolmiolääkkeitä. Eipä kovin paljon auttaneet ja heräilin koviin kipuihin öisin itkien. Oon tässä lähiaikoina vaan itkenyt näiden takia ja miettinyt mikä mua vaivaa.

Toisessa kyljessä ei pari päivää sitten ollut melkeen mitään, mut nyt niitä on vähän enemmän.

Lääkäriin mentäessä ne selailee tietokoneilta vaan kaikenlaisia mahdollisuuksia ja tekevät päätelmiä. Menin uudelleen lääkäriin ja ne antoivat mulle vahvaa kortisonivoidetta. Perusteli mun taudin pelkäksi vaikeaksi atooppiseksi ihottumaksi. Tästä voiteesta oli vaan pieni hetkellinen apu. Aina kun laitoin voidetta, kutina lakkasi, mutta loppujen lopuksi ihoon tuli lisää rakkuloita, koska iho on rikki. Menin uudelleen lääkäriin. Lääkäri sanoi, ettei todellakaan olisi saanut kortisonia käyttää ja sain vahvan antibiootti kuurin. Antibiootit auttavat vähän, mutta rakkuloita tulee edelleen lisää. Särkylääkkeitä joudun syömään koko ajan. Mun sisällä on nyt jonkilaine autoimmuuni sairaus, taikka atooppinen ekseema. Jokatapauksessa mun elimistössä on joku virhe ja keho muodostaa vasta-aineita mun omia soluja vastaan. Tai jotain sellasta. Mut voin kertoa, että sattuu ihan jumalattomasti. Nyt tänäään tuntuu, että antibiootit ovat vähän auttaneet, rakkulat on alkaneet kuivua, mutta viime yö sen takia olikin ihan hirveä. Aina kun käännyin, iho repesi jostain kohtaa ja tuli haava, mikä veresti. Jouduin eilenkin jäämään pois töistä ja työnantajat uhkasivat suunnilleen potkuilla. Saa nähdä miten tänään töissä pärjään, kun en uskalla olla poissakaan. Olen siis siivooja ja joudun käsittelemään pesuaineita aika paljon. Oon melko varma, että se liittyy jotenkin tähän ihottumaan. Mutta juu, jospa tänään uskaltautuisin ekaa kertaa viikonlopun jälkeen suihkuun. Tiiän, kuulostaa tosi ällöttävältä, mut en oo uskaltanu mennä suihkuun kun haavat ovat niin kipeitä.

 Tässä kuva mun kainalon reunasta, jonka takia en oo pystyny käyttämään kättäni kunnolla moneen päivään.







11 kommenttia:

  1. herrajestas :o näyttää kyllä tosi tuskalliselta/kipeältä :( toivottavasti ne parantuisi pian!
    Oisko mahdollista kun jos oot siivoojana et jos oot allerginen jollekkin aineelle siel ?

    VastaaPoista
  2. Sitä mä oon itsekkin tässä miettinyt, mutta en voi tietää. Voin luvata, että tästä lähin käytän kyllä kumihanskoja! Mut joo toivon itekkin, että pian parantuisi... Näitten kanssa on kovin vaikee elää:/

    VastaaPoista
  3. Näyttää psoriaasikselta joka on menny tosi huonoon jamaan... :S Mulla itselläni myös atooppinen iho, ja muistuttaa omat rakkulat noita mutta ne on vain kuivia länttejä. Entäs ovatko oitäneet märkärupena, sehän voi myös tosi pahaks äityä, äkkiä yksityiselle, nuo voi tulehtua tosi pahasti! Psoriaasiksen ja märkäruven voisit mainita lääkärissä. Toivottavasti paranee!

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. edellisen kommentin linkki ei toiminut joten poistin, mutta sulla tuntus olevan pisarapsoriasis, laita googleen psoriasis picture, vertaile vähän omaan ihoosi, mun mielestä se ei nimittäin olis pois suljettu.

    VastaaPoista
  6. Munkin mielestä näyttäis märkäruvelta? Kaverilla oli ja näytti aika samalta...

    VastaaPoista
  7. toivotaan tosiaan että parantuisi:( Kannattaa mennä kyllä yksityiselle, sielä varmasti auttavat kun kerrot + näytät !

    VastaaPoista
  8. Mutta en ole ikinä nähny märkäruven kellään leviivän noin moneen osaan kehoa ja suuriks läikiksi. ja jos sulla on etenkin sormissa, käsissä ja taipeissa niin psoriasis ainakin muhii siellä, mutta yksityiseltä kannattaa mennä apua kysymään jos eivät osaa neuvoa yleisessä terkkarilla. Kysyt olisiko mahdollista olla märkärupea tai vakavempaa?

    VastaaPoista
  9. Joo kyllä ne siellä lääkärissä miettivät, että jos ois märkärupi, mut tosiaan ku se on niin laajalla mun kehossa ni poissulkivat sen sitten. Mut toi kyllä tosiaan näyttää aika samanlaiselta, voisinpa melkeen veikata, että olis tuo. Mutta joo, meinasin, että yksityiselle menisin ellei nää antibiootit ala vaikuttaa. Nyt kuitenkin tuntuu jo ihan vähän paremmalta.

    VastaaPoista
  10. Hei, kovin surkealta näyttää ihosi :( Toivottavasti saisit diagnoosin mahdollisimman pian ja senmukaisen hoidon! Tässä nyt kuitenkin muutama vaihtoehto joilta tuo minun silmääni näyttää. En toki ole mikään asiantuntija, mutta paljon olen ihotauteihin perehtynyt itsekseni.

    Epidermolysis bullosa http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00777

    Psoriaasista on olemassa märkärakkulainen muoto joka on todella harvinainen, mutta se tekee keltaisia ja yleensä mielestäni paljon pienempiä rakkuloita kuin nämä sinun kuvissasi olevat.

    Toivottavasti syy selviää pian! :)
    tai

    Pemfigoidi

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00594

    VastaaPoista
  11. Hei! Löysin tämän postauksen kun poikaystävälleni alkoi tulemaan samanlaisia rakkuloita. Miten tilanne tästä jatkui? Löytyikö syytä?

    VastaaPoista